SAOPŠTENJE SAMOSTALNOG SINDIKATA SAOBRAĆAJNIH PILOTA SRBIJE – 10. avgust 2022.

SAOPŠTENJE SAMOSTALNOG SINDIKATA SAOBRAĆAJNIH PILOTA SRBIJE

Povodom poslednjih istupa u javnosti Kompanije Air Serbia ad, Sindikat je prinuđen da se oglasi, te da saopšti i svoj ugao gledanja. Uvereni smo da će ovaj ugao gledanja dodatno pomoći Kompaniji, ali i većinskom vlasniku, da bolje utvrdi činjenično stanje, te da se Kompanija za budući period organizuje na način da može da dostigne visoke ciljeve koji su proklamovani. Da budemo precizniji, mislimo na tri poslednja istupa u kojima se spominje da je Kompanija spremno dočekala sezonu, te da ima mali procenat otkazanih letova. Dodatno, dati su procenti uvećanja prevezenih putnika u julu mesecu 2022. godine, uz poređenje sa prethodnom godinom, kao i konstatacijom da je u pitanju rekordni broj prevezenih putnika od 2013. godine od kada Kompanija posluje pod imenom Air Serbia. Na kraju, svedoci smo bili i istupa kojima se najavljuje optimistično vreme za Air Serbia, i po pitanju flote, i po pitanju saobraćaja, na kraju, i po pitanju profitabilnosti.

Pre nego što se osvrnemo na organizaciju sezone 2022. godine, što je i centralna tema ovog saopštenja, Sindikat napominje da je zadovoljan činjenicom da je u julu mesecu 2022. godine oboren rekord. Takođe, određena doza optimizma postoji i za buduće vreme, u smislu organizacije saobraćaja i proširenja flote. Neke od tih stvari čulu smo i na sastanku kome je bio prisutan i generalni direktor.

Ono što je, prema našem mišljenju veoma bitno, i na šta skrećemo pažnju, jeste apsolutno loš rad rukovodilaca koji su nadležni za operacije. Da budemo potpuno jasni, sezona 2022. godine će se privesti kraju uspešno, uostalom, i rekord je oboren u prethodnom mesecu. To je, međutim, posledica vanrednog rada, vanrednih napora i vanrednog stava zaposlenih u operacijama. I tu mislimo na sve, na pilote, avio- mehaničare, stjuarde i stjuardese, kolege koje rade u ostalim operativnim službama (uz izuzetak trenutnog načelnika odeljenja Crew Control). Svaka od ovih službi dala je nesumnjiv doprinos ovom rezultatu, ponajviše činjenicom da su svoje privatne živote zaboravili, te su svojim radom doveli do toga da Kompanija obara rekorde. Sve to posledica je loše organizacije onih lica koji svoje visoke zarade treba da zasluže upravo organizacijom. Da sada ne bismo dužili sa detaljima koji su u Kompaniji dobro poznati, umesto da organizuju operacije na valjani način, rukovodioci su se bavili pretnjama ispred zgrade letačke operative, stavljali su pilote na zaradu od 41.925 dinara (gde li samo nađoše tu cifru), za neke su kasnili sa školovanjem, neke sada primoravaju da potpisuju neke izmišljene anekse, najmlađe pilote u Kompaniji degradiraju (iako Kompaniji neupitno sledi podmlađivanje pilotskog kadra u narednih par godina, te jedino što ne sme da se radi jeste nekorektan odnos prema mladim pilotima), drže pravničke govore, ubeđeni da se razumeju u materiju o kojoj govore i slično. Pokušali su i da izmene OM na način da i formalno ukinu prava zaposlenima na privatni život. Jedan od njih je to i potpisao. Bilo je tu i pozitivnih primera od strane rukovodilaca operacija. Recimo, jedan se isticao utovaranjem kofera, drugi čak i čuvanjem dece zaposlenih, dok su ti zaposleni spasavali let koji ne bi ni došao u opasnost da su operacije organizovane na valjan način. Svakako, i pored svih pohvala na utovarivanju kofera, odnosno čuvanju dece, ne možemo, a da ne spomenemo da se takav rad plaća daleko manje u odnosu na zaradu koju primaju (nikako zarađuju) rukovodioci operacija.

Dakle, pored jasnog ispravnog stava većinskog vlasnika, kao i većeg dela Izvršnog odbora Kompanije, po pitanju budućih planova Kompanije, odmah po okončanju sezone čekaju nas najmanje dva izazova:

1) Značajno poboljšanje radnopravnog statusa zaposlenih. Sindikati će sa svoje strane pomoći u ovom procesu tako što će kao socijalni partner pregovarati i ispregovarati kvalitetan kolektivni ugovor. Kolektivni ugovor koji će, verujemo, dovesti da poloižaj zaposlenih u operacijama, nakon što je Kompanija bila pogođena epidemijom, imaju status kakav dolikuje nacionalnoj aviokompaniji, te koji dolikuje njihovim ulogama u vazdušnom saobraćaju.

2) Detaljna analiza i reorganizacija menadžmenta nadležnog za poslove operacija. Cilj je jedan jedni, da se ovakav način organizovanja operacija nikada više ne ponovi. Preciznije, da se više nikada ne ponovi način planiranja čiji smo svedoci, realizacije tog istog plana čiji smo svedoci, način ophođenja prema zaposlenima čiji smo svedoci, i još mnogo toga. U ovom poslednjem pojavnom obliku, načinu komunikacije, pored dva rukovodioca o kojima govorimo, spomenimo im i imena, Goran Grozdanić i Zoran Rakić, neobično se ističe i izvesni Milenko. Taj Milenko, inače rukovodilac jedne od službi, na neobičan način se precenio, te pomislio da se nalazi u kakvoj grofoviji ili okrugu, a da je baš on lično šerif. Šerif koji smatra da je lično on vlasnik ili direktor Kompanije, pa je krenuo da zavodi kakav red među zaposlenima. Njemu će se, izgleda, na teži način objasniti da je u profesionalnoj karijeri najgore preceniti svoj položaj i svoje mogućnosti.

Uvereni da ćemo oba pitanja rešiti u interesu Kompanije, Sindikat će u narednih dva meseca nastaviti sa aktivnostima kojima se ispunjavaju pomenuta dva cilja.

Nenad Vojnović, generalni sekretar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *